Přeskočit na hlavní obsah

Super-tužka

Tužka

Prý, že je obyčejná. Kdepak! Tužkou se dá v kaligrafii kouzlit. Jestli nevěříte, jste tu správně. Tužková kouzla vám odhalím a už nikdy nepovíte: „obyčejná tužka“ :)
Vemte si tužku a papír a rovnou zkoušejte, o čem tu píšu:
Každý správný superhrdina má zvláštní schopnosti. Prohlašuji tužku za superhrdinku! A co všechno dokáže? Mění barvu, mění šířku čáry, chová se jinak, když ji držíme pevně nebo když jí dáme volnost. Zkrátka toho dokáže tolik, že říkat jí obyčejná je pro ni urážka ;)

Mění barvu

Barva stopy, kterou tužka na podkladu zanechává postupuje od světlounce šedé až téměř k černi. Světlost či tmavost závisí na dvou faktorech:

Tvrdost tužky

Tuha je směs jílu a grafitu – čím víc jílu, tím tvrdší. V klasickém značení je tužka 9B nejměkčí (=nejtmavší) a 9H nejtvrdší (=nejsvětlejší) nebo č. 1 nejměkčí a č. 3 nejtvrdší. Pro psanou kaligrafii jsou vhodnější měkčí tužky, např. 2B. Použít můžeme i mnohem měkčí (5B a výš), u nich ale hrozí, že se stopa bude příliš rozmazávat.
Tvrdší tužky se naopak používají na kreslení písmen, protože na papíře nechávají plnou a tenkou stopu. Při použití tvrdé tužky ztrácíme prostor pro chybu (např. nerovná linka), protože je stopa mnohem tenčí než u tužky měkké. A to je jen dobře, protože nás tvrdá tužka nutí být přesnější! :)
Podívejte na rozdíl v přesnosti kreslených písmen:
Ale nás, kaligrafy, zajímá i druhá věc a to, kolik grafitu je na papíře.

Množství grafitu

Teď mluvíme o tužce pořád stejné měkkosti, dejme tomu 2B. Záleží, jak moc na tužku tlačíme nebo kolik je vrstev jemného psaní/kreslení. Podle toho bude výsledek tmavší (více grafitu) nebo světlejší (méně grafitu).
I vrstvení se dá v kaligrafii použít :) Napadne vás jak? Sdílejte fotku s #kaligrafujeme.

Při psaní písmen (ne kreslení) nám jde ale o linku, čáru – ovládnout tlak v průběhu jednoho tahu. Abychom dokázali psát jednou lehce a jemně a za vteřinku dokázali na tužku přitlačit tam, kde je třeba. Základní pravidlo vycházející z psaní perkem s hrotem nám velí tlačit ve směru sklonu písma. Hned si to vyzkoušejte u rovného písma bez sklonu. Tlačte na tužku vždy, když s tahem půjdete směrem dolů ↓
Takto by to mělo vypadat:

Mění šířku čáry

Druhou superschopností tužky je měnění šířky stopy, kterou zanechává na papíře. Opět záleží na tlaku, jímž působíme na hrot. Je to dáno tím, že tužka má vždy špičku. Sice je někdy ostřejší a někdy tupější, ale hrot není nikdy zcela placatý. Když píšeme bez tlaku, do kontaktu s papírem přichází jen malá část tuhy. Kdežto když na tužku přitlačíme, hrot se trošku zaboří do papíru a kvůli tomu vznikne silnější čára.

Vyzkoušejte sami

Napište 2 svislé čáry: U jedné na tužku tlačte a u druhé se špičkou sotva dotýkejte papíru. Nejenže je první čára tmavší, ale je i širší/tlustší než druhá, jemná čára. Vidíte to?
Schválně sem nedám obrázek – vytvořte ho sami :)

A když se schopnost tužky měnit barvu a měnit šířku tahu spojí, dostáváme skvělý nástroj na trénování kaligrafie. Střídáním tmavých silných tahů s jemnými tenkými vzniká ta krása písem typu Copperplate a Spencerian. A je skvělé, že ke kráse stačí obyčejná ;) tužka.
Už jste zkusili psát tužkou a střídat tenké a tlusté tahy? A víte, že to úplně stejně funguje s barevnými pastelkami? Ještě víc vás navnadím to zkusit: Následující 3 dílečka na mém instagramu budou psány jen tužkou.
Jste zvědaví? Šupejte na Instagram @kaligrafuji. A ke své tvorbě připojte #kaligrafujeme, ať fotky uvidím a můžu přidat radu :)


Jo… a to se vám ještě nepověděla o ploché tužce! O té zase jindy :)

Překvapilo vás, jak je tužka šikovná? Napište mi do komentáře k článku ↓ , jestli se na tužky odteď díváte jinak :)




S láskou k písmu,


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zamyšlení o kaligrafii – INK Brussels č. 1

L'euf lesai dó tramvaieux, je rai mon dlai le passieux aneb
Zamyšlení o kaligrafii – INK Brussels č. 1 Týden čínské a západní kaligrafie ve znamení inkoustu a abstraktních uměleckých děl se konal v Bruselu na začátku května 2019. Akce INK Brussels 2019 sestávala z přednášek, workshopů a výstavy. Zúčastnila jsem se a sepsala myšlenky, které mi vklouzly do hlavy.
Přednášky byly k nejen mému překvapení často v čínštině. Ale byly překládány. Jenže do francouzštiny! :D A té rozumím jen trochu. O to víc mě bavilo, že i přesto byly proslovy pro mě inspirací. Možná platí, že čím víc prostoru člověk pro myšlenky má, tím víc se rozutečou a připraví pro zamyšleného zajímavé příběhy. A tady jsou:

„Důležitý je prostor“ Na člověka působí nejen předměty jako objekty vytržené z časoprostoru, ale právě kombinace předmětu s jeho prostředím. Například: Jak vnímáte následující obrázky? Koukejte na každý aspoň 3 vteřiny:


Jediné jablíčko na stromě, ještě k tomu krásně červené a zralé nemůžeme srovnáva…

Římská kurzíva

Římská kurzíva Víte jak vypadalo písmo, kterým psal jeden Říman svému kamarádovi z druhého konce města, jestli se sejdou pozítří na Foru Romanu? Jestli oba uměli psát (a číst! což nebylo vždy obojí najednou), tak psali římskou kurzívou. A proč by nás měla zajímat, i když je tak stará? O matičce malé abecedy a o nedávném londýnském objevu stovek (neuvěřitelné!) voskových tabulek si teďka počtěte :)

(Ti kámoši z Říma si tu informaci spíš řekli na římských veřejných záchodcích nebo v lázních, abychom byli historicky přesnější :D Ale kdo ví, jak to bylo.)
Vývoj a znaky římské kurzívy Římská kurzíva je neformální, rychle psané písmo. Tzn. že když jí píšete, tak jde především o&nbsprytmus, o sílu jednotlivých tahů, o rychlost. Zmatené a rozechvělé linky u tohoto písma nečekejte. Střední výška písmene je do 7 mm. Psát (v dnešní době) můžete tužkou, perem s malou ploškou (např. Leonardt č. 6), markerem, centropenem, …
Každé písmo se vyvíjí a stejně tak římská kurzíva. Psaní z prvního sto…