Přeskočit na hlavní obsah

Manuskripty on-line – skvělé zdroje pro studium


Z čeho se učit písma? Nejlépe z originálů přece :) Nejlépe ručně psaných. Jaké všechny výhody má studování manuskriptů a kam za nimi, to si přečtěte v tomhle článku:

Nadechni se historie

Dveře staré knihovny skřípají, jako kdyby je namazali naposled po dopsání poslední ručně psané knihy ze svého fondu… Je tu šero a trochu chlad. A je to vůně, nebo spíš zápach starých listů? Nemůžu se rozhodnout. Hřbety stoletých knih jako kdyby volaly po znovuvkročení do světa. Inkoust uvnitř svazků zamčený je dávno dávno zaschlý. Občas odevzdal svou barvu protější stránce, se kterou se mazlí od posledního zavření knihy. Kdy to bylo naposledy?

Manuskript a jeho přednosti

Rukopis, pěkně po česku. Co víc si dnešní kaligraf může přát, než vidět dílo mistrů písařů staré několik set let? Manuskript není „jen kniha“. Je to dílo. Opravdické a celistvé. Každá jeho část byla zpracována s velkým úsilím, nesrovnatelně odlišnou metodou než dnešní běžné knihy. To všechno se z nich můžeme učit – barvy, materiály, vazbu, zjišťovat použité nástroje… Manuskripty ale nejsou jen knihy, jsou to jakékoli dokumenty (listy papíru, mapy, papyry, svitky), jež byly napsány rukou.

Z historie do současnosti

A to, že byly manuskripty psány rukou, z nich dělá skvělé učební materiály pro dnešní kaligrafy. I pro ty, kteří se zabývají moderní kaligrafií. Moderní kaligrafie totiž čerpá a vychází z tvarů písmen dávno již napsaných! A když si dnešní moderní kaligraf říká, že vytvořil nový tah, novou variantu písmene, jen ať se podívá do historie, jistě tam najde právě ten svůj vynález ;)

Kam za manuskripty?

Nejvíce jich najdeme na internetu v databázích knihoven v digitalizované podobě. Můžeme si nimi listovat, přibližovat se až neuvěřitelně blízko a vidět tak kodex z britské knihovny stejně dobře jako papilární linie svých prstů. Knihoven, které mají vlastní nebo sdílené katalogy zdigitalizovaných manuskriptů je mnoho, tady jsou některé z nich:
Sama z nich čerpám. Vždycky jsem se do nějaké databáze zakoukala, když jsem psala tenhle článek ;) Kaligraf jim zkrátka neodolá!

Mazlení s obrázky

Ani nemusíte chtít zkoumat písmo, ale jen to, že můžete pozorovat všechny tahy tak zblízka, je zážitek! Můžete přemítat, jaké barvy písař použil, co všechno se skrývá v iluminacích, jestli psal do řádků, nebo měl jen jednu linku, jestli měl těžkou ruku a příliš na brk tlačil
Kolik příběhů najednou ožije!
Tak si najděte ten svůj :)


S láskou k písmu,



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zamyšlení o kaligrafii – INK Brussels č. 1

L'euf lesai dó tramvaieux, je rai mon dlai le passieux aneb
Zamyšlení o kaligrafii – INK Brussels č. 1 Týden čínské a západní kaligrafie ve znamení inkoustu a abstraktních uměleckých děl se konal v Bruselu na začátku května 2019. Akce INK Brussels 2019 sestávala z přednášek, workshopů a výstavy. Zúčastnila jsem se a sepsala myšlenky, které mi vklouzly do hlavy.
Přednášky byly k nejen mému překvapení často v čínštině. Ale byly překládány. Jenže do francouzštiny! :D A té rozumím jen trochu. O to víc mě bavilo, že i přesto byly proslovy pro mě inspirací. Možná platí, že čím víc prostoru člověk pro myšlenky má, tím víc se rozutečou a připraví pro zamyšleného zajímavé příběhy. A tady jsou:

„Důležitý je prostor“ Na člověka působí nejen předměty jako objekty vytržené z časoprostoru, ale právě kombinace předmětu s jeho prostředím. Například: Jak vnímáte následující obrázky? Koukejte na každý aspoň 3 vteřiny:


Jediné jablíčko na stromě, ještě k tomu krásně červené a zralé nemůžeme srovnáva…

Římská kurzíva

Římská kurzíva Víte jak vypadalo písmo, kterým psal jeden Říman svému kamarádovi z druhého konce města, jestli se sejdou pozítří na Foru Romanu? Jestli oba uměli psát (a číst! což nebylo vždy obojí najednou), tak psali římskou kurzívou. A proč by nás měla zajímat, i když je tak stará? O matičce malé abecedy a o nedávném londýnském objevu stovek (neuvěřitelné!) voskových tabulek si teďka počtěte :)

(Ti kámoši z Říma si tu informaci spíš řekli na římských veřejných záchodcích nebo v lázních, abychom byli historicky přesnější :D Ale kdo ví, jak to bylo.)
Vývoj a znaky římské kurzívy Římská kurzíva je neformální, rychle psané písmo. Tzn. že když jí píšete, tak jde především o&nbsprytmus, o sílu jednotlivých tahů, o rychlost. Zmatené a rozechvělé linky u tohoto písma nečekejte. Střední výška písmene je do 7 mm. Psát (v dnešní době) můžete tužkou, perem s malou ploškou (např. Leonardt č. 6), markerem, centropenem, …
Každé písmo se vyvíjí a stejně tak římská kurzíva. Psaní z prvního sto…

Super-tužka

Tužka Prý, že je obyčejná. Kdepak! Tužkou se dá v kaligrafii kouzlit. Jestli nevěříte, jste tu správně. Tužková kouzla vám odhalím a už nikdy nepovíte: „obyčejná tužka“ :)
Vemte si tužku a papír a rovnou zkoušejte, o čem tu píšu:
Každý správný superhrdina má zvláštní schopnosti. Prohlašuji tužku za superhrdinku! A co všechno dokáže? Mění barvu, mění šířku čáry, chová se jinak, když ji držíme pevně nebo když jí dáme volnost. Zkrátka toho dokáže tolik, že říkat jí obyčejná je pro ni urážka ;)
Mění barvu Barva stopy, kterou tužka na podkladu zanechává postupuje od světlounce šedé až téměř k černi. Světlost či tmavost závisí na dvou faktorech:
Tvrdost tužky Tuha je směs jílu a grafitu – čím víc jílu, tím tvrdší. V klasickém značení je tužka 9B nejměkčí (=nejtmavší) a 9H nejtvrdší (=nejsvětlejší) nebo č. 1 nejměkčí a č. 3 nejtvrdší. Pro psanou kaligrafii jsou vhodnější měkčí tužky, např. 2B. Použít můžeme i mnohem měkčí (5B a výš), u nich ale hrozí, že se stopa bude příliš rozmazávat. Tvr…