Přeskočit na hlavní obsah

Poznej perko s hrotem

Kap ka,
kapka černočerného inkoustu. Jak pomaloučku stéká po perku a padá zpátky do lahvičky. Kap  kap. Ani nemusím psát, abych se cítila jako středověký písař v pohádce. Kap  kap. Ale psát chci. Krásně. A tak prozkoumávám nástroj, abych věděla, jak s ním můžu psát, aby se písmenka, skoro sama, linula z jeho špičky.
Dívejte se a pozorujte, tady píšu, čeho byste si měli všimnout:

Kaligrafova špičatá zbraň

Perek s hrotem je mnoho typů, mnoho značek, mnoho tvrdostí. V Česku je k dostání několik druhů. Pro kaligrafii doporučím 3 typy perek a to: Leonardt 40 (modré baňaté), Leonardt G (velmi měkké) a Leonardt 111 EF (tvrdé).

S perky s hrotem můžete psát písma např. typu Copperplate a Spencerian. Všechna ta kouzla na papíře vycházejí z tlaku – k tomu za chvilku.

Kovová dvojčata

Perko, které má na konci špičku a ne plošku, má uprostřed mezírku, jež odděluje dva kovové plátky, které ve spojení vytvoří špičku. Ale to, že jsou rozdělené je extra důležité! Díky tomu, když na perko přitlačíme, se rozevře a my tak můžeme psát silnou linku. Vyzkoušejte!



Tlačím, tlačím, ale dělám to správně?

Ano, na perko s hrotem se MŮŽE tlačit. Ale ne vždycky a do všech směrů. To je ten zádrhel, na který naráží většina začínajících kaligrafů. Když píšeme perkem s hrotem, tlačí se pouze ve směru násadky. Stačí si tohle uvědomit a vyzkoušet a rázem se vám bude psát líp :) Rovnejte si násadku ve směru sklonu písma a jeden velký skok ve své kaligrafické cestě máte za sebou :)
 Na prvním obrázku jsem psala s perkem tak, že násadka byla stejně jako sklon písma. (Podívejte na silnou linku u písmene p a srovnejte ji s dřevěnou násadkou – jsou rovnoběžné.)
Na druhém obrázku násadka směřuje úplně jinam a vůbec nedbá sklonu písma. Proto jsou silné části podivně rozmístěny a nevypadá to nijak pěkně.

Je to o sklonu. Sledujte, kam směřuje násadka!

Více tipů

Další vychytávky můžete odkoukávat od kaligrafů na Instagramu a nebo se přijďte naučit správnou techniku na kurz. Sdílete své nové psaní s hashtagem #kaligrafujeme a učte se od ostatních :)



S láskou k písmu,

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Římská kurzíva

Římská kurzíva Víte jak vypadalo písmo, kterým psal jeden Říman svému kamarádovi z druhého konce města, jestli se sejdou pozítří na Foru Romanu? Jestli oba uměli psát (a číst! což nebylo vždy obojí najednou), tak psali římskou kurzívou. A proč by nás měla zajímat, i když je tak stará? O matičce malé abecedy a o nedávném londýnském objevu stovek (neuvěřitelné!) voskových tabulek si teďka počtěte :)

(Ti kámoši z Říma si tu informaci spíš řekli na římských veřejných záchodcích nebo v lázních, abychom byli historicky přesnější :D Ale kdo ví, jak to bylo.)
Vývoj a znaky římské kurzívy Římská kurzíva je neformální, rychle psané písmo. Tzn. že když jí píšete, tak jde především o&nbsprytmus, o sílu jednotlivých tahů, o rychlost. Zmatené a rozechvělé linky u tohoto písma nečekejte. Střední výška písmene je do 7 mm. Psát (v dnešní době) můžete tužkou, perem s malou ploškou (např. Leonardt č. 6), markerem, centropenem, …
Každé písmo se vyvíjí a stejně tak římská kurzíva. Psaní z prvního sto…

Super-tužka

Tužka Prý, že je obyčejná. Kdepak! Tužkou se dá v kaligrafii kouzlit. Jestli nevěříte, jste tu správně. Tužková kouzla vám odhalím a už nikdy nepovíte: „obyčejná tužka“ :)
Vemte si tužku a papír a rovnou zkoušejte, o čem tu píšu:
Každý správný superhrdina má zvláštní schopnosti. Prohlašuji tužku za superhrdinku! A co všechno dokáže? Mění barvu, mění šířku čáry, chová se jinak, když ji držíme pevně nebo když jí dáme volnost. Zkrátka toho dokáže tolik, že říkat jí obyčejná je pro ni urážka ;)
Mění barvu Barva stopy, kterou tužka na podkladu zanechává postupuje od světlounce šedé až téměř k černi. Světlost či tmavost závisí na dvou faktorech:
Tvrdost tužky Tuha je směs jílu a grafitu – čím víc jílu, tím tvrdší. V klasickém značení je tužka 9B nejměkčí (=nejtmavší) a 9H nejtvrdší (=nejsvětlejší) nebo č. 1 nejměkčí a č. 3 nejtvrdší. Pro psanou kaligrafii jsou vhodnější měkčí tužky, např. 2B. Použít můžeme i mnohem měkčí (5B a výš), u nich ale hrozí, že se stopa bude příliš rozmazávat. Tvr…

Zamyšlení o kaligrafii – INK Brussels č. 1

L'euf lesai dó tramvaieux, je rai mon dlai le passieux aneb
Zamyšlení o kaligrafii – INK Brussels č. 1 Týden čínské a západní kaligrafie ve znamení inkoustu a abstraktních uměleckých děl se konal v Bruselu na začátku května 2019. Akce INK Brussels 2019 sestávala z přednášek, workshopů a výstavy. Zúčastnila jsem se a sepsala myšlenky, které mi vklouzly do hlavy.
Přednášky byly k nejen mému překvapení často v čínštině. Ale byly překládány. Jenže do francouzštiny! :D A té rozumím jen trochu. O to víc mě bavilo, že i přesto byly proslovy pro mě inspirací. Možná platí, že čím víc prostoru člověk pro myšlenky má, tím víc se rozutečou a připraví pro zamyšleného zajímavé příběhy. A tady jsou:

„Důležitý je prostor“ Na člověka působí nejen předměty jako objekty vytržené z časoprostoru, ale právě kombinace předmětu s jeho prostředím. Například: Jak vnímáte následující obrázky? Koukejte na každý aspoň 3 vteřiny:


Jediné jablíčko na stromě, ještě k tomu krásně červené a zralé nemůžeme srovnáva…