Přeskočit na hlavní obsah

Fotoreport Oostende


O slunečné sobotě jsem se s kamarádem vydala na výlet k moři, do belgického města Oostende. Protože on tesá do kamene a já hlavně píšu, cílem výpravy bylo prozkoumat tamější písmo v ulicích. A že se to povedlo! Potkali jsme několik druhů zpracování písma:
  1. Jů!
  2. Ech… to snad ne.
  3. Oh my, WOW!*
* Kamarád je z Francie, tak proto anglicky.

Zlacení a písmomalířské skvosty

Našli jsme 4 zlacené nápisy. Pro mě bylo překvapením, že se do domů mohlo volně vcházet. Dveře z ulice prostě nebyly zamčené a tak jsme mohli nápisy zkoumat jak z přední, tak i zadní strany. Což se jen tak nevidí :)
Rozplývala jsem se u tesaných podpisů architektů na domech ve výši kolen
A taky díky šťastným náhodám jsme objevili rybárnu, která na své výloze měla pěkně modré nápisy, u nichž kvůli času byly viditelné tahy štětcem. No zkrátka pohádka :))

A protože jsem fotila, můžete si teďka i vy prohlédnout Oostende očima písmařů :) Ať se fotky líbí! Třeba vás inspirují k dalšímu tvoření.




























































S novou láskou k písmomalířství,


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zamyšlení o kaligrafii – INK Brussels č. 1

L'euf lesai dó tramvaieux, je rai mon dlai le passieux aneb
Zamyšlení o kaligrafii – INK Brussels č. 1 Týden čínské a západní kaligrafie ve znamení inkoustu a abstraktních uměleckých děl se konal v Bruselu na začátku května 2019. Akce INK Brussels 2019 sestávala z přednášek, workshopů a výstavy. Zúčastnila jsem se a sepsala myšlenky, které mi vklouzly do hlavy.
Přednášky byly k nejen mému překvapení často v čínštině. Ale byly překládány. Jenže do francouzštiny! :D A té rozumím jen trochu. O to víc mě bavilo, že i přesto byly proslovy pro mě inspirací. Možná platí, že čím víc prostoru člověk pro myšlenky má, tím víc se rozutečou a připraví pro zamyšleného zajímavé příběhy. A tady jsou:

„Důležitý je prostor“ Na člověka působí nejen předměty jako objekty vytržené z časoprostoru, ale právě kombinace předmětu s jeho prostředím. Například: Jak vnímáte následující obrázky? Koukejte na každý aspoň 3 vteřiny:


Jediné jablíčko na stromě, ještě k tomu krásně červené a zralé nemůžeme srovnáva…

Římská kurzíva

Římská kurzíva Víte jak vypadalo písmo, kterým psal jeden Říman svému kamarádovi z druhého konce města, jestli se sejdou pozítří na Foru Romanu? Jestli oba uměli psát (a číst! což nebylo vždy obojí najednou), tak psali římskou kurzívou. A proč by nás měla zajímat, i když je tak stará? O matičce malé abecedy a o nedávném londýnském objevu stovek (neuvěřitelné!) voskových tabulek si teďka počtěte :)

(Ti kámoši z Říma si tu informaci spíš řekli na římských veřejných záchodcích nebo v lázních, abychom byli historicky přesnější :D Ale kdo ví, jak to bylo.)
Vývoj a znaky římské kurzívy Římská kurzíva je neformální, rychle psané písmo. Tzn. že když jí píšete, tak jde především o&nbsprytmus, o sílu jednotlivých tahů, o rychlost. Zmatené a rozechvělé linky u tohoto písma nečekejte. Střední výška písmene je do 7 mm. Psát (v dnešní době) můžete tužkou, perem s malou ploškou (např. Leonardt č. 6), markerem, centropenem, …
Každé písmo se vyvíjí a stejně tak římská kurzíva. Psaní z prvního sto…

Super-tužka

Tužka Prý, že je obyčejná. Kdepak! Tužkou se dá v kaligrafii kouzlit. Jestli nevěříte, jste tu správně. Tužková kouzla vám odhalím a už nikdy nepovíte: „obyčejná tužka“ :)
Vemte si tužku a papír a rovnou zkoušejte, o čem tu píšu:
Každý správný superhrdina má zvláštní schopnosti. Prohlašuji tužku za superhrdinku! A co všechno dokáže? Mění barvu, mění šířku čáry, chová se jinak, když ji držíme pevně nebo když jí dáme volnost. Zkrátka toho dokáže tolik, že říkat jí obyčejná je pro ni urážka ;)
Mění barvu Barva stopy, kterou tužka na podkladu zanechává postupuje od světlounce šedé až téměř k černi. Světlost či tmavost závisí na dvou faktorech:
Tvrdost tužky Tuha je směs jílu a grafitu – čím víc jílu, tím tvrdší. V klasickém značení je tužka 9B nejměkčí (=nejtmavší) a 9H nejtvrdší (=nejsvětlejší) nebo č. 1 nejměkčí a č. 3 nejtvrdší. Pro psanou kaligrafii jsou vhodnější měkčí tužky, např. 2B. Použít můžeme i mnohem měkčí (5B a výš), u nich ale hrozí, že se stopa bude příliš rozmazávat. Tvr…